Kompetencje społeczne naszych dzieci to jedne z najważniejszych kompetencji interpersonalnych. To one wyrobione w wieku przedszkolnym, wpływają na sukcesy osiągane przez dziecko już w życiu dorosłym. W Przedszkolu Sowia 5 w Siemianowicach Śląskich stawiamy bardzo duży nacisk na rozwój kompetencji społecznych.
Jakie kompetencje nazywamy kompetencjami społecznymi?
- Pierwsza to umiejętność nawiązania i utrzymania relacji z drugim człowiekiem. Bardzo ważne jest, aby dzieci patrząc na drugiego człowieka, wiedziały że ma on taką samą przestrzeń osobistą. W naszym przedszkolu uczymy dzieci aby traktowały drugiego dokładnie tak jak siebie. Dawały drugiej osobie prawo do błędu, do podejmowania decyzji. Dzieci uczą się rozumieć działanie drugiego człowieka.
- Druga umiejętność to asertywność. Dziecko musi wiedzieć, że jest tak samo ważne jak inni. Musi się nauczyć, że nie musi udowadniać niczego, nie musi też „podobać się” wszystkim. Powinno umieć przyjmować krytykę jako opinię, nie jako fakt.
- Kolejna umiejętność to nastawienie na współpracę. Uczymy dzieci okazywania szacunku dla cudzych poglądów, szukania kompromisów, rozwiązywania konfliktów w sposób kulturalny. Dzieci bawią się wspólnie z rówieśnikami, uzgadniają ze sobą obszary działań.
- Zrównoważone emocje: dzieci różnie okazują swoje emocje. Jedne są bardziej wylewne inne bardziej skryte. Ważne, aby dzieci nauczyły sie akceptować w pełni sposób przeżywania pewnych wydarzeń zarówno przez siebie jak i innych. Muszą wiedzieć, że te emocje są u różnych osób, różne. Uczymy jednak dzieci jak kontrolować te niechciane emocje: wybuchy strachu, paniki czy histerii
- Empatia to umiejętność zrozumienia tego co wywołało jakieś emocje u innych.
Wszystkie wymienione umiejętności składają się na kompetencje społeczne dzieci.
W przedszkolu Sowia 5 staramy się je rozwijać u naszych młodych podopiecznych poprzez zabawę w grupach, tłumaczenie różnych stanów emocjonalnych. Dostarczamy naszym dzieciom prawidłowych wzorców zachować i pilnujemy, aby dzieci zawsze w sposób prawidłowy interpretowały daną sytuację społeczną.
A oto kilka ćwiczeń, które rozwijają kompetencje społeczne
- buźka z mąki: rozsyp na talerzyk trochę mąki i poproś dziecko, aby paluszkiem narysowało buźkę ze swoim nastrojem. Porozmawiajcie o tych uczuciach
- gry: różnorodne gry to idealny sposób na ćwiczenie kompetencji społecznych. Podczas zabawy dziecko uczy się umiejętności zarówno wygrywania jak i tej trudniejszej – przegrywania. Jeżeli dziecko wygra pamiętajcie, aby go pochwalić: Gratuluję wygranej, to była dobra gra. Ale jeżeli przegra, poproście aby pogratulował osobie, która wygrała.
- Dłoń prawdy – na kartce dziecko odrysowuje swoją dłoń, na każdym paluszki zapiszcie umiejętności dziecka. Ale dziecko musi je podac samo. Wspólnie zastanówcie się, w czym dziecko jest dobrem co potrafi robić najlepiej, jakie ma zdolności. Kolejna odrysowana ręka to ręka Mamy, lub Taty. Najpierw niech dziecko poda Wasze dobre strony. Wasze zdolności. Tak stworzone rysunki można zawiesić w widocznym miejscu. Każdy chętnie zerknie na swoje „mocne strony” prawda?
Przed nami święta, więcej czasu wolnego. Może warto wykorzystać go na wspólną zabawę i naukę kompetencji społecznych?