Dlaczego brokuły są takie zdrowe

Dlaczego brokuły są takie zdrowe?

Brokuły to tzw. zielony kalafior. Warzywo, które ma szczególne właściwości zdrowotne i odżywcze. O tym, ze powinien się znaleźć w diecie każdego dziecka wie chyba każdy. Dlaczego brokuły są takie zdrowe? 

Potrawy z brokul

Brokuły to warzywo nazywane również kapustą szparagową lub zielonym kalafiorem. Należy do rodziny krzyżowych, czyli kapustowatych – tej samej, z której wywodzą się kapusta, kalafior, brukselka, czy jarmuż, ale również rzeżucha (czyli pieprzyca siewna), rzodkiew, chrzan oraz gorczyca.

Właściwości brokułów ceniono już w starożytności, zwłaszcza w rejonie Morza Śródziemnego, skąd pochodzi to wartościowe, zielone warzywo.

Wartość odżywcza ugotowanych brokułów w 100 g

Wartość energetyczna – 35 kcal
Białko ogółem – 2,38 g
Tłuszcz – 0,41 g
Węglowodany – 7,18 g
Błonnik – 3,3 g

Witaminy

Witamina C – 64,9 mg
Tiamina – 0,063 mg
Ryboflawina – 0,123 mg
Niacyna – 0,553 mg
Witamina B6  – 0,200 mg
Kwas foliowy –  108 μg
Witamina A – 1548 IU
Witamina K – 141,1 μg

Minerały

Wapń – 40 mg
Żelazo  – 0,67 mg
Magnez  – 21 mg
Fosfor – 67 mg
Potas  – 293 mg
Sód – 41 mg
Cynk  – 0,45 mg

Źródło danych: USDA National Nutrient Database for Standard Reference

Brokuły mają działanie przeciwzapalne, pomagają zapobiegać powstawaniu alergii, pomagają wchłaniać witaminę D, poprawiają wzrok,   mają bardzo dużo błonnika (są więc idealnym produktem podczas diety – ale to już raczej dla Mam a nie naszych przedszkolaków 😉 ) Również dla Mam istotny będzie fakt iż brokuły sprzyjają pięknemu wyglądowi.

Pomimo niezaprzeczalnych walorów, warzywo nie jest zbytnio kochane – zarówno przez dzieci jak i przez dorosłych. Postanowiliśmy to zmienić i zachęcić Was do wypróbowania kilku smacznych przepisów.

Zupa krem brokułowa

Co potrzebujemy?

  • świeży brokuł;
  • marchewka;
  • pietruszka;
  • kawałek selera;
  • por;
  • cebula;
  • 2  ząbki czosnku;
  • 2 łyżki masła;
  • czosnkowa oliwa z oliwek do grzanek (może być zwykła plus 2 ząbki czosnku)
  • dwie bułki na grzanki

Wszystkie warzywa blendujemy , zalewamy wodą (lub rosołkiem)  i gotujemy na małym ogniu. Do gotujących się warzyw dodajemy zeszkloną na maśle cebulę i rozgnieciony czosnek.  Aby zagęścić zupkę możemy dodać serek topiony. Całość miksujemy na krem.  Bułkę kroimy na drobna kosteczkę, dodajemy oliwy z oliwek z ząbkiem czosnku i rumienimy w piekarniku. Tak przygotowane grzanki dodajemy do zupę krem z brokułów kiedy jest już na talerzu. Możemy dodać drobno posiekaną pietruszkę. I jest “palce lizać”

Sałatka z brokułami

To kolejny przepis, który powinien przypaść do gustu naszym przedszkolakom. Brokuły gotujemy w lekko osolonej wodzie, kroimy na drobno, dodajemy:

  • szynkę konserwową pokrojoną w drobną kostkę,
  • ser żółty starty na dużych oczkach tarki,
  • paprykę i cebulkę pokrojone drobno w kostkę,
  • majonez i jogurt naturalny
  • sól pieprz do smaku

Wszystko dokładnie mieszamy i pyszna brokułowa sałatka już gotowa.

Brokuły możemy również podawać do obiadu z sadzonym jajkiem i ziemniaczkami, posypane koperkiem.

A może pizza brokułowa? Kochani eksperymentujcie, próbujcie, może któreś danie przypadnie do smaku dzieciakom – a naprawdę warto.