Wczesne Wspomaganie Rozwoju (WWR) to bardzo ważny system wsparcia. Pomaga on dzieciom, u których wykryto trudności rozwojowe. Wiele osób zastanawia się jednak, jak wyglądają zajęcia z WWR. Wbrew pozorom, nie są to zwykłe lekcje. To kompleksowa forma terapii, która odbywa się poprzez zabawę.
Czym są zajęcia z WWR i dla kogo są przeznaczone?
Wczesne wspomaganie rozwoju to specjalistyczne działania. Mają one na celu stymulowanie rozwoju dziecka od urodzenia do pójścia do szkoły. Ich celem jest wyrównanie deficytów i wspieranie mocnych stron. Ponadto, mają one zapobiegać pogłębianiu się problemów.
Zajęcia z WWR są przeznaczone dla dzieci z różnymi trudnościami. Dotyczy to na przykład opóźnień mowy, problemów z ruchem czy zaburzeń sensorycznych.
Indywidualny program – klucz do sukcesu
Terapia rozpoczyna się od diagnozy. Przeprowadza ją zespół specjalistów. Należą do nich psycholog, pedagog, logopeda i fizjoterapeuta. Na podstawie diagnozy, tworzy się Indywidualny Program Wczesnego Wspomagania Rozwoju. Dzięki temu każde spotkanie jest dopasowane do konkretnego dziecka. To z kolei sprawia, że jest ono bardziej skuteczne.
W skład zespołu Wczesnego Wspomagania Rozwoju (WWR) wchodzi grupa specjalistów, którzy współpracują ze sobą, aby zapewnić dziecku i jego rodzinie kompleksowe wsparcie.
Najczęściej są to:
- Pedagog – posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności dziecka (np. oligofrenopedagog, surdopedagog, tyflopedagog).
- Psycholog – wspiera rozwój emocjonalny i społeczny dziecka, pomaga rodzicom zrozumieć potrzeby dziecka i radzić sobie z trudnościami.
- Logopeda (lub neurologopeda) – zajmuje się terapią mowy, rozwijaniem komunikacji oraz korygowaniem wad wymowy.
- Fizjoterapeuta – pracuje nad rozwojem motoryki dużej, koordynacją ruchową i prawidłową postawą ciała.
- Terapeuta Integracji Sensorycznej (SI) – pomaga dziecku w prawidłowym przetwarzaniu bodźców zmysłowych.
W zależności od indywidualnych potrzeb dziecka, w skład zespołu mogą wchodzić również inni specjaliści.
Jak wyglądają typowe zajęcia z WWR?
Spotkania trwają zazwyczaj od 45 do 60 minut. Prowadzi się je w formie zabawy. To intensywny czas dla dziecka i rodzica. Zajęcia z WWR mogą obejmować różne aktywności. Na przykład:
- Rozwój ruchu: Dziecko uczy się skakać, chodzić po schodach czy manipulować małymi przedmiotami.
- Rozwój mowy: Poprzez zabawy, piosenki i bajki, logopeda rozwija mowę dziecka.
- Integracja sensoryczna (SI): Dziecko uczy się, jak prawidłowo odbierać bodźce zmysłowe. Pomaga w tym specjalna sala, na przykład z huśtawkami.
- Rozwój myślenia: Terapeuci wspierają logiczne myślenie i pamięć. Dzieje się to poprzez układanie puzzli czy proste gry.
Rola rodzica w procesie WWR
Rodzic to bardzo ważny uczestnik terapii. Specjaliści pokazują, jak kontynuować pracę w domu. W końcu to regularne działania w znanym dziecku środowisku przynoszą najlepsze efekty. Współpraca z terapeutami buduje zaufanie u rodzica. Wzmacnia też więź z dzieckiem.
Podsumowując, zajęcia z WWR to kompleksowe podejście. Pomaga ono budować solidne fundamenty na całe życie. Dzięki wczesnemu wspomaganiu rozwoju, dzieci mają szansę na lepszy start w przedszkolu i szkole. Zwiększa to ich samodzielność. Jest to najważniejszy cel całej terapii.