Logorytmika jedna z metod stosowanych w logopedii i rehabilitacji osób z wadami słuchu. Ale nie tylko.
W praktyce pracy z dziećmi logorytmikę można definiować jako metodę wspomagania rozwoju mowy u dzieci w terapii i profilaktyce logopedycznej.
Metoda ta działa poprzez usprawnienie ruchowe, słuchowe i słowne z zastosowaniem elementów muzyki, w tym rytmu jako czynnika porządkującego.
Głównym zadaniem logorytmiki jest usprawnianie ruchowe i słuchowe z wykorzystaniem rytmu, który nadaje porządek przebiegu czasowego.
Logorytmika
pozwala na stymulowanie zarówno prawej jak i lewej półkuli mózgowej. Dzieje się tak, ponieważ obie półkule w zakresie języka mają bardziej szczegółowe specjalizacje.
Lewa półkula odpowiada za:
– odbiór, identyfikacje oraz zróżnicowanie dźwięków mowy
– odnajdywanie rymów
– dokonywanie złożonych operacji słownych (werbalnych)
Prawa półkula natomiast odpowiada za:
– kontrolowanie intonacji, akcentu i rytmu wypowiedzi
– rozumienie słyszanych i czytanych (globalnie) rzeczowników konkretnych
W naszym żłobku i przedszkolu Sowia 5, podczas zajęć logorytmicznych realizujemy program
„Logorytmika – ruch, słuch, słowo”.
Program ten przeznaczony jest do wspierania rozwoju mowy. Do nabywania kompetencji językowych oraz komunikacyjnych u dzieci poprzez zabawy ruchowe, słuchowe i słowne.
Cele ogólne:
- usprawnienie koordynacji wzrokowo-ruchowej, słuchowo-ruchowej, słuchowo-ruchowo-słownej
- rozwój funkcji słuchowo-językowych w tym rozumienia, zasobu słownictwa, produkcji i norm gramatycznych
- poprawa pamięci i koncentracji uwagi
- korygowanie zaburzonych funkcji słuchowych
- usprawnienie motoryczne w szczególności w zakresie pracy artykulatorów i rąk
- rozwój kompetencji komunikacyjnych w szczególności wchodzenie w rolę nadawcy.
Dzięki zajęciom logorytmicznym dziecko rozwija i doskonali:
- reakcje ruchowe na bodźce wzrokowe i/lub słowne
- reakcje ruchowo-słowne, ruchowo-werbalne na bodźce wzrokowe i/lub słuchowe
- koordynację słuchowo-ruchową
- analizę i syntezę słuchową i wzrokową
- koncentrację uwagi
- pamięć sensoryczną, krótkotrwałą i długotrwałą
- reakcje na bodźce dźwiękowe akustyczne i werbalne.
Niniejszy opis zajęć logorytmicznych został opracowany na podstawie „Podręcznika logortymika. Logorytmika – ruch, słów, słowo” autorstwa Ewy Bombol