Logopeda to osoba, która zajmuje się korekcją wad wymowy, uczy zarówno dzieci jak i dorosłych poprawnej artykulacji zaburzonych głosek. Logopeda to specjalista który zajmuje się także stymulacją rozwoju mowy, profilaktyką jak i terapią karmienia i połykania. Logopeda zajmuję się nie tylko wadami wymowy pracuję z dziećmi z afazją, autyzmem i zespołem Aspergera, pomaga także dzieciom dwujęzycznym.
W czasie terapii logopeda koryguje głównie zaburzenia mowy, ale pamięta także o ćwiczeniach narządów artykulacyjnych, percepcji wzrokowej i słuchowej, orientacji przestrzennej oraz motoryki małej i dużej.
Niepokojące sygnały:
Co powinno nas zaniepokoić w zachowaniu dziecka?
- Dziecko mówi w zrozumiały sposób tylko dla rodziny;
- Dziecko nie utrzymuję kontaktu wzrokowego;
- Dziecko nie odpowiada na uśmiech;
- Dziecko wsuwa język między zęby przy artykułowaniu niektórych głosek;
- Dziecko ukończy 2 latka i nie posługuję się prostymi zdaniami lub w ogóle nie mówi.
- Dziecko nie reaguje na sygnały dźwiękowe, na dźwięki mowy, nie rozumie wypowiedzi rodzica.
Bardzo ważnym elementem terapii logopedycznej jest praca rodzica w domu.
Dzieci dostają zalecenia od logopedy, które są indywidualnie dostosowane. Terapia w domu to jeden z najważniejszych elementów terapii logopedycznej. Tylko codzienna praca pozwoli na kształtowanie prawidłowych nawyków wycofując lub niwelując złe nawyki. Wystarczy 5-10 min dziennie, a efekty będą spektakularne. Brak ćwiczeń lub brak systematyczności znacznie opóźnia wyznaczone cele. Główny cel każdej pracy domowej zapisanej dziecku opiera się na codziennym powtarzaniu ćwiczeń w celu utrwaleniu prawidłowego wzorca.
Bardzo ważnym elementem jest także odpowiednia motywacja i gratyfikacja dzieci.
Pamiętajmy o ich chwaleniu i nagradzaniu każdego małego sukcesu logopedycznego.
Rozwój mowy dziecka w pigułce.
W słowniku trzylatka powinny znaleźć się głoski : p, b, m, w, f, t, d, ch, ń, k, g, l, ś, ź, ć, dź;
Czterolatek uczy się dodatkowo : s, z, c, dz ;
Pięciolatek wymawia sz, ż, cz, dż
Sześciolatek powinien wymawiać wszystkie poniższe głoski wraz z [r].
Wady wymowy są często przyczyną nieprawidłowości w budowanie aparatu artykulacyjnego, warg, żuchwy, nieprawidłowego toru oddechowego, niskiej sprawności języka oraz efektem złych nawyków wymowy.
Wady te należy korygować od najmłodszych lat ponieważ mogą prowadzić do problemów w nauce czytania i pisania.